Sape tak suka makan tauge? Meh baca ni

Korang suka tak makan tauge? Aku suka. Suka sangat-sangat okeh. Lebih-lebih lagi tauge mentah. Sedap kalau bubuh dalam mee sup. Nyum nyum...

Mungkin sedari kecik mak aku dah ajar kitaorang makan semua jenis makanan, tu yang tekak aku membujur lalu melintang patah kat semua makanan. Zaman dulu susah. So mak aku selalula beli tauge. Beli singgit boleh makan berkali-kali.

Aku tahu ramai yang tak suka makan taugeh. Tak sedap ke apa? Sampai tergamak cakap kembang tekak aku kalau makan tauge. Siap kuis-kuis ke tepi tauge yang ada dalam bihun goreng tu. Apa kata korang tak yah makan langsung kalau betul-betul tak suka. Ini buat potong stim orang lain nak menikmati hidangan tu.

Korang tahu tak tauge ni banyak khasiat sebenarnya. Tak tahu? Tak pe. Aku pun baru tahu. Dapat tahu masa bukak FB semalam tengok ada orang share pasal khasiat tauge. Terus aku nak copy cat kat sini. 

Korang baca yang aku highlight warna oren tu je sudah. Aku tahu korang malas nak baca panjang-panjang. 

Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

Bagaimanapun khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis).

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,`simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus.

Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka.

Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser.

Nasib baik aku ada amik langkah berjaga-jaga kalau tidak mahu menambah sorang lagi umat muhammad gamaknya. kah kah kah...


11 comments:

Eca Dwinky Asha said...

samalah kak,eca pun bedal je kecuali la masakanan tu yg xmenepati selera, cara masam xsesuai,,,yg tu eca xmkan sgt.hehehe

taugeh campur cendawan tumis dengan kering udang 4x tambah nasi :P

mama3heroo said...

tq share..byk juga khasiat tauge ni ye.done follow..salam kenal..

PUANSTOBERI said...

kite pun makan gak. cuma yg mentah masih tak suka cam kat laksa johor tu.
Tapi, apa daya... masih belum dapat menambah umat.. huhu =)

Momma AA said...

wahhh... byk khasiat rupanya.. saya suka makan tauge jugak tp masalahnya kalo makan saya selalu kena gastrik... frustttt....
terasa kerangupan n juicy-nyer.. hehee... slurrppp..

IntaNBerliaN said...

ooo mampu mnyuburkan jugak yer... br tau,.. hihii.. kat umah ni mmg selalu beli sbb hubby n alisha sk mkn.. hihii

ohya, ni entry yg azi tanya apa perubahan tu

http://ihaveasweetsmile.blogspot.com/2013/03/perubahan-selepas-seminggu-guna-pure.html

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wani suka makan taugeh rangup jer hihi

Anonymous said...

More and more persons are paying more attention to make themselves fashionable isabel marant. The high product sales exactly show those famous stylish designers are gaining more popularity. Naturally, it leads higher prices of designer goods and fashion accessories. Womens designer handbags are no exception. But the appearance of the exquisite duplicate handbags or the replicas exactly caused the anxiety of globally reputed fashion designers isabel marant shoes. There are different kinds of delicate replicas in the handbags market. As the authentic items, designer imitations also have various sizes, quality and shapes..
http://isabelmarantsalesonline.webs.com/
Thus, you can find a reliable online store where you can place your bid and get the best quality handbags, coach bag or purses at your own rates. May be you are the lucky person to get the best deal. So, now you too can look elegant, smart, trendy and stylish with an attitude like never before as you can buy coach bags, hand bags or purses to complement your dressing style available at affordable prices isabel marant sneakers. One of the most popular handbags that you can buy is a Coach bag. Many people love these handbags because they are well made and the brand is known throughout the world. To get a handbag of this quality you would have to pay three times the price. There are many ways that you can purchase a Coach handbag at a discount price isabel marant sales..
[url=http://isabelmarantcheapshop.webs.com/]cheap isabel marant[/url]
Fruits, nuts, and vegetables which are whole, fresh and raw are have the ability to transmit their life nutrients directly to you.
ltif gte mso 9gtltxmlgt Normal0falsefalsefalseENUSXNONEXNONEMicrosoftInternetExplorer4 ltxmlgtltendifgtltif gte mso 9gtltxmlgt ltxmlgtltendifgtltif gte mso 10gt Theodor Geisel, who is the famous Dr. Seuss himself, has always intrigued us with his quirky characters and clever rhymes. But where did Geisel learn to have such remarkable rhyming skills Well, it is believed that his mother would often chant rhymes to her children, to help soothe them to sleep isabel marant sneakers. Related Articles Watch Dr. Seuss039 The Lorax Movie Online Free The Story Of The Cat In The Hat By Dr Seuss 5 great children039s Christmas films Five Reasons to Read More Biographies Theodor Geisel first started using Seuss as a pseudonym at a University isabel marant sales. Seuss was actually his mothers maiden name and also his middle name..
[url=http://isabelmarantshoescheap.webs.com/]isabel marant shoes[/url]

Antique furniture has generally been undervalued in relation to other arts, so if youre buying antique furniture you love that is in good condition, the chances are it will be a good investment.
How to go about buying antique furniture Firstly, and most importantly, only buy pieces you like you will be living with them and enjoying them everyday Trust your instincts and your eye, which will become more skilled with practice. Stand back and look at the proportions does it stand well Examine the finish or patina isabel marant sneakers. Has it been sanded down and repolished which would devalue the piece to some extent Are there any loose joints or veneers
Now probably the most frequently asked question is What is patina It is one of the most difficult things to describe, and yet it is that extra ingredient which transforms the surface of a piece of furniture from the ordinary to the exceptional. Patina is the surface formed by a combination of the ageing processes caused by rubbing, dusting and waxing, coupled with oxidisation of the wood and the action of the suns rays, producing a bronzelike lustre, or skin.
Veneer of antique furniture is also need to be checked properly isabel marant sales. Earlier the mahogany tree for flame, or the curly burr found near the roots of walnut trees, form especially beautiful grain..
[url=http://isabelmarantsneakers86.webs.com/]isabel marant sneakers outlet[/url]

Mama Sal said...

tauge juga banyak mengandungi asid folik yang sangat penting bagi ibu2 hamil juga kpd ibu2 yang merancang nak hamil... pengambilan pemakanan semulajadi ni sangat penting.. jom jengah ke blog Vitamin Favourite. Blog yang banyak introduce kpd vitamin2/suplemen 100% semulajadi. Vitamin/suplemen adalah sebagai satu langkah melengkapkan keperluan nutrisi utk badan kita dan memandangkan gaya hidup kita dan alam sekitar yg tidak sihat. Ini menyumbangkan kpd penyusutan zat, toksin dan kehadiran radikal bebas yg menjurus kpd penyakit2 kronik seperti kanser @ tumor...
www.vitaminfavourite.blogspot.com

Anonymous said...

jacjogrdzonma54 keep up the excellent work , I read few posts on this web site and I think that your site is very interesting and has got sets of great information.


personal loan online

Anonymous said...

jacjogrdzonma54 yeah bookmaking this wasn't a high risk conclusion great post! .


unsecured personal loan credit

Anonymous said...

payday loans consolidation


unsecured consolidation loans


guaranteed debt consolidation loans


debt consolidation payday loans


consolidation credit


credit loan consolidation

Argyle Creme Template © by beKreaTief | Copyright © AZIAZIDAH.BLOGSPOT.MY