11 October 2013

Warna kegemaran sofea

Cerita ni dah lama. Aku tak ingat bila tapi waktu petang sebelum maghrib. Ke dah maghrib. Lu dah. Taip ni pun sebab dah memang ada dalam draft. Cuma tambah tambah mana yang perlu. :)

Aku ni kan sekarang malas betul dah nak mengajar anak-anak. Menjahit pun sama malas jugak. Serba serbi malas  Apa nak jadi.... Masa belum ada hakeem rajin jugak aku ngajar sofea. Sampai naik khatam setiap helai buku yang ada kat rumah tu. La ni buku apa yang ada kat rumah pun tak tahu. Sibuk mengejar hal duniawi.. .


Sian ler hakeem. Banyak yang dia tak pandai. Tapi pas orang dah mengata anak aku empat tahun pun masih tak kenal ABC. Ini tak boleh jadi. Sentap i dengar. Terus berazam nak ajar diorang sampai pandai. Syabas korang berjaya memotivasikan diri aku. Kalau dicalculate rasanya dah 20% sifat M aku dah berjaya dikikis. Sekarang seminggu ada dalam dua tiga kali aku mengajar sofea menulis dan hakeem mengenal ABC. Alhamdulillah hakeem cepat menangkap. Otak lelaki kan 9 berbanding perempuan 9 nafsu. Sofea pulak dua hari dah boleh tulis sampai huruf F. Kalau aku consistant mesti boleh terror macam belajar kat sekolah punya. Masalah seminggu je aku rajin pastu la ni malas balik. Cepat-cepatlah korang mengata aku lagi...

Selalu belajar dalam 10 min jer. Pehtu diorang dah bosan. Mama happy. Nak kalau dah takleh masuk dalam kepala hotak jangan dipaksa-paksa. Kang seteress. Belajar tak semestinya kena guna buku kan kan kan. Melalui pemerhatian pun boleh. Sekali lagi ayat orang malas. hahaha...


Semalam kan birthday sofea. Sebelum ni dia ada mintak belikan baju untuk dia. Siap request baju blue tau ma. "Biru biru". "Belikan hakeem warna oren". "Papa warna hitam". "Kawan-kawan papa warna hitam". "Mama warna ungu". Owh mama baru tahu sofea minat warna biru ye. Sweet betul kamu ni sofea. Tahu semua warna kegemaran mama, papa, dan hakeem. Siap dengan kawan-kawan papa sekali.




1 comment:

IntaNBerliaN said...

ololoooo cerdiknya sofea ni.. ada tak org dtg nk mengata saya ni... bg sy termotivasi mcm azi gak... sy ni pun mls gak ni ajar ank.. adehhh....

 
Copyright by Aziazidah