Baby kuat berak

 
Ramai yg ckp muka mata airis macam aku. Nmpk chinese kot yer?

Tak kisahla mcm siapa pun aku ke mr. mama dah acuan dari kitaorg mesti ikut salah sorang. Orang kata anak perempuan kalau ikut muka ayah sejuk... ermmm tak tau ler....

Yang aku tahu anak anak aku semua jenis kuat berak. Bukan berak yg 7/8 kali sehari. Ni yg jenis tak berenti punya. Dari pagi sampai ke mlm tgk pampers mesti ada je t**k tu. Kecuali sofea susah nk berak. Dua tiga hari sekali bru berak. Orang kata bby yg menyusu susu ibu sepenuhnya mmg kerap berak. Betulla hakeem n airis menyusu bdn penuh. Pia awal2 dah topup dengan FM.

Masa hakeem dulu aku siap checkup kt klinik swasta. Mana taknya pampers tak pernah kosong. Kalau checkup kt klinik kesihatan seksa time nk menimbang. Dahla kt sini timbang dia depan orang ramai. Kang muntah pulak orang tgk t**k selambak tu. 

Nasib baik airis jenis berak yg ada gap time. Bolehla nk checkup kt klinik kesihatan. Tapi still kategori kerap berak. Klu bersin ke terkentut ke mesti terberak. Klu orang lain bahagia ank dia kentut menunjukkan tanda baby selesa tak kembung perut tp ai takut... Risau asyik berak jer. Tak sampai seminggu pampers 84 keping tu licin. Normal kena tuka pampers lebih 15 kali sehari. Itu pun kdg aku tahan tuka dulu. hehehe...

Bila aku tanya kt doktor diorang kata bby menyusu bdn penuh mmg mcm tu. Kerap berak. Bagus... Mmgla bgus smpi ai jdi takut adalah. Biasanya bby mcm ni ikut pengalaman aku hakeem dua bulan bru berenti berak kerap mcm tu. Airis pulak nasib sebulan dah berenti. Tapi tiap hari ttp berak paling kurang dua kali. Lebih ada.

Korang yg ada bby yg kuat berak jgn risau k... its normal. Ikutkn aku pn risau wlpn dh berpengalaman masa hakeem tp ttp duk menunggu bilala nk habis kuat beraknya. Siap tnya doktor dua tiga kali. Tanya pakcik google berkali kali. heee...





1 comment:

Rohani Hashim said...

Erkkk...azie, kenapa eh adra tak kerap sgt berak. Haha naik risau le pulok. Setkt ni alhamdulillah full bf tp sehari dlm 4kali je berak. Nurse ckp kali bf 7,8 kali. Nurse kata xcukup susu la tu. Tapinya selalu smpai trkeluar balik suau. Dah mcm trlebih lak. Haisssh...

Argyle Creme Template © by beKreaTief | Copyright © AZIAZIDAH.BLOGSPOT.MY