11 March 2016

Bahasa Malaysia darjah satu

Aku tak ingat dulu punya silibus BM darjah satu aku macam mana. Membaca pun tak reti lagi time tu kan. Yang aku ingat sampai sekarang aku kena bahan ngan keluarga terutama kakak aku pasal aku buat karangan tulis "masak lembu kari". Dulu kekecik mana ada makan daging sangat. Daging mahal. Makan ikan, ayam dan itik je. Itik tu pun belaan punya. Tu yang tak tau lembu apabila dipotong akan jadi daging nama dia.

Rabu hari tu sofea bawak balik kertas BM. Dia kata kertas ni kena tampal kat buku apatah. Sofea tak ada buku tu. Kena beli. Susah betul tukar sekolah. Buku setiap sekolah berbeza-beza. Dua kali aku bagi duit beli buku dua kali duit hilang. Macam-macam alasan. Tak sempat belila. Bshop ramai orang. Pia takut. Kalau tak beli duitnya mana.. mana... mana.... Careless betul.

Kali ketiga baru nampak bayang buku. Itu pun kata mintak tolong kawan dia belikan. Penakut jugak rupanya anak aku ni. Nampak je macam jantan..


25 tahun dulu soklah darjah satu macam ni ke. Tak ingat pulak aku. Aku hafal setiap negeri kat malaysia ni darjah enam baru khatam okey. Tengok sofea pi jawab kayuh rakit pergi kedai runcit. Hang duduk mana..... Nasiblah kayuh rakit, kalau kayuh motosikal memang aku cepuk. Encik Ravi tu pun pakai tudung hah. Aku rasa banyak yang dia tak faham. Kena lebih belajar yang tersurat dan tersirat ni.

Nombor lima tu kenapa salah pulak. Kompius aku...

No comments:

 
Copyright by Aziazidah