Pemeriksaan Kesihatan

Aku rasa sepanjang hidup aku tak adalah aku buat pemeriksaan kesihatan secara proper di mana-mana klinik. Dah rasa diri sihat kot. hihihi... 

Yang ada cuma setakat periksa BMI masa ikuti kursus dan pemeriksaan gula selepas mengandung. Coz masa mengandung aku dapat kencing manis. Lepas mengandung ok. 

7 Februari hari tu kastam ada anjurkan sesi Taklimat Kesedaran dan Pemeriksaan Kesihatan Siri 2/2017 serta perasmian program Fit Challenge. Program FIT Challenge ni dengan kerjasama celcom kalau tak silap. Pegawai dan kakitangan kastam yang masuk ni akan  bertanding satu sama lain untuk turunkan berat badan. Aku tak masuklah sebab aku kalau boleh nak tambah berat badan bukan nak kurang. 

Masa pemeriksaan kesihatan aku timbang berat badan 52 kg. Minggu lepas timbang kat opis 50 kg. Aku rasa penimbang yang diorang bawak masa pemeriksaan kesihatan tu silap. Lagi satu sepanjang aku mengandung aku ukur ketinggian aku 153cm. Hari tu ukur kurang 1cm pulak. Mana boleh tinggi berkurangan. BMI pulak 22++, gula 5.3. Actually diorang suruh puasa 8 jam sebelum pemeriksaan tapi aku bantai dah makan mee pagi tu. Lambat sangat check nya. Tahan result overall ok. Cuma tekanan darah rendah sikit. Itu dah memang diketahui dari dulu lagi. Sampai ada doktor suruh makan garam mentah secalit setiap hari. Tak kuasalah aku. 

Kemudian buat ujian pemeriksaan saringan minda sihat.

Kena jawab soalan-soalan ni. Cuba jawab. 

Kalau jawapan korang banyak 0 dan 1 makanya normal. Kalau banyak 2 dan 3 korang tergolong dalam golongan yang stress tu. Kena dapatkan khidmat nasihat. Kalau kat klinik swasta nak dapatkan khidmat nasihat sekali sesi pun ratus aku dengar doktor tu cakap.

Ini pulak ujian fleksibiliti. Ujian dia kita kena duduk dan lunjurkan kaki lepas tolak alat dia dengan tangan sampai mana yang boleh. Tak boleh bengkukkan kaki tak boleh bergerak. Aku dapat super. Paling baik resultnya. Padahal aku rasa aku selalu je sakit pinggang. Terus aku rasa bersemangat nak bersenam demi menjaga kesihatan.


Ini pulak senaman-senaman yang diorang suruh buat kalau lama mengadap komputer dan untuk belakang badan.

No comments:

Argyle Creme Template © by beKreaTief | Copyright © AZIAZIDAH.BLOGSPOT.MY