11 March 2011

Cabaran Hari Ke-3 : Berhenti hisap darah


Semalam masuk hari ketiga dalam  usaha menstopkan sofea dari menyusu badan. Nampaknya semua berjalan lancar dan makin dipermudahkan. Cam biasa balik kerja terus amik sofea tapi kali ni tak macam hari sebelumnya, sofea tak mintak nenen dah sebaliknya aku terus bagi biskut. Sofea makan, tgk tv dan macam biasa aku bersiap ke dapur untuk prepare makan malam.


Lepas siap semua, mandi, makan, time untuk sofea tido pun menjelma. Sebelum tu ada sofea pegang breast mintak nak hisap tapi pantas aku letak garam terus dia tak jadi nak hisap. Buat pengetahuan, aku hanya letak garam kat sebelah breast je sebab sofea memang dari dulu menyusu sebelah.


Semalam dia tetiba selak baju nak hisap sebelah yang dia tak pernah hisap. Aku bagikan aje sebab aku tahu tak sampai seminit sofea akan keluarkan semula puting tu sebab dia memang tak suka. Bila dia rasa nenen tak ada rasa garam sofea terus rembat puting yang biasa dia hisap. Nah.... sofea kena sekali lagi penangan garam. Terkelat-kelat lidah dia menahan rasa masin. Kesian.


Kemudian aku ajak sofea masuk bilik dan tutup lampu supaya mudah sofea tido. Tapi biasala tanpa nenen memang payah. Naik turun naik turun atas katil dia tiga empat kali. Ntah pukul berapa bila aku tersedar dari tido aku panggil-panggil sofea, dia tak menyahut. Dan aku tengok sofea dah lena tertido atas tilam baby depan tv.


Sepanjang malam aku hanya suakan susu botol tiap kali sofea merengek. Aku kalau boleh nak elakkan dari memangku sofea sebab kalau pangku mesti mulut dia tercari-cari nenen. Lagi satu kalau sofea mintak susu badan aku ajar sofea supaya sayang baby dalam kandungan. Alhamdulilah itu pun dapat mengalihkan perhatian dia pada nenen. Tapi tido sofea dua tiga hari ni memang tak nyenyak mungkin tak puas nyusu. Asyik terjaga-jaga. Memang kesian tengok dia menangis kengkadang tapi apa nak buat. My husband kata pas seminggu ok la tuh. Tapi nak melalui seminggu ni rasa bagai setahun.

No comments:

 
Copyright by Aziazidah