03 August 2015

Airis, gigi dan kehidupan 10 bulan

Dah lama rasa tak cerita pasal airis. Sejak aku keje rutin harian hantar dia kat rumah ustazah seawalul 6.50 pagi. Balik amik dalam kul lima suku. Bulan ni berubah sikit sebab aku masuk wp2. Amik kul 5.45ptg lah jawabnya. Makin lambat. Kesian airis...

So far airis ok. Sikit sikit punya hal kita kasi pejam mata jr. Bukan senang nak cari orang yang boleh tolerate dengan jadual kita. Pepagi bibik akan sambut airis, kadang dia nangis kadang tak. Hari tu tayar pancit betul betul masa hantar airis, mintak tolong adik ustazah tukarkan tayar, aku tengok airis ok je memain lego dengan bibik. Pia panggil bibik 'orang tua'. Hakeem pulak pepagi kalau bibik lambat amik airis dia akan jerit 'bikkkkk janganlah menyorok'. Macam macam ragam ko nak. Mama pepagi asyik jadi hulk hogan tak larat melayan kerenah korang.



Seawal lima pagi aku dah bangun bersilat kat dapur masak makanan airis. Kalau sempat masak sarapan sekali kalau tak beli je. Budak ni asyik kejap kejap nak nenen. Petang sampai rumah terkejar kejar pulak nak masak untuk makan malam. Airis jenis yang asyik nak menempel je kat kita. Tak nak duduk bawah langsung. Cuma bebaru ni masa aku masak dia dah ok main sorang sorang kat rak pinggan mangkuk ni. Lantak bersepah situ janji aku dapat masak. Setakat ni baru satu mangkuk kecik pecah. What to do... Bahagian bawah tu dia suka main yang plastik2 ngan besi. Paling dia suka kole besi sebab boleh bunyik kuat kalau ketuk. Bingit tahu tak?



Kamis malam aku perasan airis dah tumbuh gigi. Suka okeh. Senanglah pas ni masak xyah nak blend blend. Selama ni aku tahankan je geli tengok makanan baby yang lembik lembik tu. Cannot go. Tapi nak buat camna, kang kat taska di bagi makanan ntah apa2 kang. Setiap bagi wajib masak bubur untuk dia. Dah ada gigi bolehlah pelbagaikan menu. Gigih sabtu hari tu nak snap gigi airis. Punya payah. Dia tahu kita nak snap dia larikan muka. Pastu ngekek gelak kan aku. Pandai eh.

Setelah cubaan hampir sepuluh kali akhirnya berjaya. Haishh rindu pulak kat budak ni. Apalah dia buat kat taska tu.....

2 comments:

Rohani Hashim said...

Adra pn dh ada gigi,tp adra lambatttt merangkak pn x lagi azi.haha kelakor lak. Susah sket la sbb dia xleh gerak2 kan,jd asyik la nk org angkat dia.kalu dh merangkak mesti dia dtg sendiri haha

. stnrsyfh. said...

Comelnya...

http://stnrsyfh.blogspot.com/2015/07/pencarian-bloglist-review-blog-ogos.html

 
Copyright by Aziazidah