Showing posts with label Tutorial. Show all posts
Showing posts with label Tutorial. Show all posts

30 December 2011

Tutorial download video you tube ke PC



Tahukah anda mendengarkan lagu-lagu kepada bayi anda adalah baik dan secara tidak langsung mengajar anak anda menghafal?



Hooyaa...semalam hati gembira sebab berjaya mendownload video you tube ke netbook aku yang comel lote ni. Itu pun almost ber'month-month' mencari cara-caranya. 


Orang lain dah ribu riban video dalam PC, ko baru tahu? Memalukan. Tapi lagi malu tanya kat orang. Itulah pasal. At least berkat kesabaran google sana sini berjaya jugak.


Mana lah kita nak tahu kena download software You Tube Video Converter dulu baru dapat transferkan video you tube ke komputer.


- rupa sofware yang siap di download -


Dah siap download software kat atas ni, kemudian cuma copy link url video di you tube then click je button 'paste' yang terpampang di software tu. Software automatic dah boleh detect video apa yang korang nak tu.


Last sekali klik button download. Sungguh easy. Like ABC.


Kalau aku tahu sesenang itu dah lama aku dapat download lagu twinkle twinkle little star, little indian boy, bingo, old mc donald etc. Tak payah dengar online. Asyik buffer...

09 June 2011

Cara Letak Iklan Advertlets

Tutorial ini request dari Rosmahani. Cara nak letak iklan Advertlets. Sama lebih kurang nak letak iklan Nuffnang.


  1. Mula-mula kena Register dulu kat laman web Adverlets
  2. Isi semua detail yang dikehendaki.
  3. Buat confirmation melalui email.
  4. Kemudian masukkan code iklan di blog.


Cara-cara masukkan Code Iklan Advertlets dalam Blog


Login Advertlets - Dashboard then klik 'Get a code for your blog'.

  • Cara letak "165 X240 Sidebar Ads"




  1. Login blog, buka Dashboard - Design - Page Element, klik 'Add a Gadjet' pada bahagian sidebar dan pilih 'HTML/Javascript'.
  2. Copy code seperti kotak di atas.
  3. Paste code.
  4. Then save.

  • Cara letak '728 X 90 Leaderboard Ads'




Ulang langkah yang sama seperti nak letak code 165 X240 Sidebar Ads. Cuma letak code di bahagian 'Add a gadjet' yang ada di header.

  • Cara letak '336 X 280 Large Rectangle Ads'


  1. Buka Dashboard - Design - Edit HTML kemudian tick "Expand Widget Templates"
  2.  Untuk letak code iklan, copy code "336 X 280 Large Rectangle Ads" dan paste dekat bawah code di bawah ini .{Tekan CTRL+F untuk memudahkan mencari code berikut}
<b:include data='post' name='post'/>
<b:if cond='data:blog.pageType == "item"'>
<b:include data='post' name='comments'/>
</b:if>
Lepas copy code "336 X 280 Large Rectangle Ads" dekat bawah code di atas klik 'Save Template'.
SS
Done.

29 August 2010

Betulkan Desktop/Taskbar yang terbalik@senget


Sofea sudah kacau aku punya PC sampai jadi cam gini..


Lihat taskbar sudah kesengekan. 
Dulu sofea penah terbalikkan taskbar jadi cam gini..
Hebat betul tangan sofea sekali sentuh je semua tunggang langgang.


Cammana nak betul kan desktop jadi normal.
Mata aku dah naik juling tengok senget-senget ni.
Hari itu aku ada mouse senang tarikkan je taskbar ke bawah.
Kali ini mouse pun dah dirosakkan sofea.
Payah nak guna tangan nih.
Takpe akhirnya godeh punya godeh berjaya jugak.

Sangat mudah ok. Cara-caranya begini :-

     1. Right klik dekat desktop.

     2. Klik Graphic Options ---> Rotation ---> Normal

     3. Desktop/Taskbar kembali normal.


note : Maafkan tuan belog yang sememangnya sangat lembab dalam hal-hal IT.