08 July 2015

Menambah pendapatan

Seriusly raya ni aku memang kena berjimat habis. Gaji mungkin dapat lepas raya. Kalau dapatla... Kdn kata nak tolong bayar. Memang aku dah set kat mind paling awal dua bulan lepas keje. Sebabnya kan aku kena pool. Segala dokumen kat kdn kena hantar ag dulu. Baru ke kastam. Berapa banyak pit stop da. Jadi tak berharap pun akan dapat gaji 9hb ni. Eh kalau bukan sebab tak ada gaji pun mmg kena berjimat cermat jugak sebab sekarang barang semua mahal mahal belaka. Kos sara hidup di bandar ni tinggi.

That why sebagai langkah menjimatkan duit yang sedia ada aku pergi kerja tumpang kakak aku. Nasib baiklah rumah sebelah sebelah. Opis pun dekat. Sangat berterima kasih kat kak aku. Tak ada dia tak tahulah macam mana. Suffer jugak rasanya. Bayangkan kos nak pergi kerja sehari hampir rm17.00. Tak masuk makan minum tau. Nasib lah sekarang tengah puasa. Ini kira strategi aku jugak. Ramai yang tanya nape nak masuk time puasa. Masuk je lah lepas raya. Sebagai langkah penjimatan uolls. Ahaksss...

Selain itu dah banyak kali jugak aku cerita dalam blog ni pasal aku menjual barang terpakai. Lebih sedap sebut preluve item. Asal duit nak kering sikit mula godak lemari cari barang apa yang boleh dijual. hehe... Lepas jugak duit beli lauk dan cekedis anak kan. Minat (minat ker?) ni aku kongsi bersama kakak aku. Aku jadi tukang iklan dan bungkus barang. Kakak aku tukang pos. Eh lebih kepada tukang driver ke pejabat pos. Kadang kadang je dia pi pos. Minggu ni je dah berapa kali pergi pejabat pos. Hari ni nak pi lagi. Maybe kamis or jumaat nak pergi lagi. Alhamdulillah walaupun sikit ada juga rezeki.

Dengan jualan barang preluve ngan beg jeans tu dapatlah tampung sikit sikit perbelanjaan harian. Nak harap duit gaji, nak bayar duit rumah, kereta, hutang peribadi, sekolah anak memang rasa tak cukup. Dengan duit duit ni lah yang aku kumpul buat beli baju or barang kehendak.

Seronok sangat bila ada orang beli barang kita pastu bagi feedback positive. Siap repeat order lagi. Walau pun hasilnya taklah boleh nak bayar hutang pinjaman tapi happynya tak terkata lahai. Dapat sepuluh dua puluh ringgit je pun, Tapi cuba uolls bayangkan dengan duit sepuluh ringgit tu kan boleh beli/buat baju lain pulak. Jimat di situ kan. Kan berniaga 9/10 punca rezeki. Sikit sikit lama lama jadi bukit betul tak.



Haa. buyer or seller ingat tarikh akhir pengeposan untuk barang sampai sebelum adalah 10 JULAI 2015 bersamaan jumaat ni. Nak beli ke nak pos ke baik cepat cepat buat sekarang. Kang tak dapat pulak parcel sebelum raya.


03 July 2015

Kembali bekerja

Lama blog ni kesepian. Sesepi tuannya. hiks. Rabu lepas aku dah kembali bekerja. Dalam perkhidmatan kerajaan ler. Tapi bukan di kdn. Kena pool pastu ag hantar ke kastam semalam. Ini dikastam ler taip entry ni because i kebosanan sangat. Budak baru keje mana de lagi.




First impression terhadap kastam bagi aku tak segah namanya. Iolls rindu pulak kat kdn. Itulah masa keje kdn pun selalu lahir rasa tak puas hati. Rupanya kdn much better. Adat manusia. . .

Harap itu cuma tanggapan awal sahaja dan iolls dpt bekerja dengan tenang dalam keadaan kesihatan airis yang tak menentu. Tak mampu nak terima banyak cabaran okeh. Harap harap pegawai dan kakitangan kat sini memahami.

Nak story lebih lebih masih tak ada kekuatan. Bateri tab pun dah low. Hopefully everything will be ok. Tuhan tahu yg terbaik buat hambanya.

Until next..

03 June 2015

Beg for gift/weddinggift/sourvenior & etc



Drawstring beg ni member aku order. Kalau korang nak percuma beg drawstring ni cepat pi beli dnars kat SINI okeh. Nak cantik tak time raya nanti. Cepat order. Limited time and number of customer yg akan dpt beg ni tau.

Walau pun aku specialist in beg jeans tapi kalau ada yang nak order guna kain selain jeans like cotton ke aku terima jugak. Asal design yang di minta aku boleh buat aku buat. Rezeki jangan ditolak musuh jangan dicari kann. hikhiks..

Tapi fefaham je lah ibu tiga orang anak ni agak lambat sikit nak siapkan order. Korang kena bagitau bila guna atau disaran tempah awal. Airis skrg byk akal. Siang mlm tak nak berenggang terutama lepas baik sakit.

Nak tanya nak order or anything boleh email aku kat edyeda@gmail.com atau wasap +60192033086.





13 April 2015

Alfatihah buat kakakku

3 april lepas kakak aku yang kedua telah pergi menghadap ilahi pada usia 35 tahun. 31/1/1980 - 3/4/2015. Singkat sungguh masa kita di muka bumi ini. Hilang sorang reader aku. Joking..

Aku tau kakak aku baca blog ni. Even aku tak pernah bagitau. Adik beradik aku semua pun baca except abang aku tu tak kot. That why aku kena update jugak blog ni. Sekarang aku rasa aku update blog lebih pada untuk bacaan sendiri dan adik beradik aku expecially kakak aku yang first tu mmg dia baca sokmo. Mr. mama telah sedia maklum tak baca. huhuhu... Bukan sebab nuffnang ke nak advertorial ke hape..

Di takdirkan aku tak ada nanti klu diorang rindu bolehla baca diari online aku ni. Macam aku skarang bila rindu kengkadang skodeng fb kakak aku. Cari apa pun tak tahu. Macam ada update baru. Weh sedih weh. Bila dah tak ada baru terasa. Masa ada buat bodoh jer.

Kalau nak tahu kitaorang ni sekolah sama. Sekolah asrama. Beza umur aku ngan kakak aku setahun je. Kakak aku ni spm kena repeat. Jadi amik spm sama ngan aku. Bukan tak lulus tau tapi sebab sakit dia yang juga antara penyebab dia meninggal dunia.  Setengah tahun masa tingkatan 5 tu kira aku berkepit ngan kakak aku ler. Kehulu kehilir berdua. Kakak aku masuk sekolah balik bulan lima. Kami tinggal satu dorm katil sebelah sebelah, kelas sama. Patutnya dia masuk kelas kedua tapi merayu kat ustazah nak kelas pertama sama ngan adik dia ni. Anje sangat.. So kitaorang nak apa apa mesti bersama. Gi dining sama, prep sama, gi surau sama, panjat turun samer tu lagilah bersama sama. Even mandi pun bersama dalam bilik air tu kalau tak sama pun mesti tolong cop cop paip. Sapa duk asrama tahulah.

Teringat masa prep malam belajar sensama. Bukan belajar yang lebih. Tido.  Hari ni aku tido esok kau pulak tido. Janji kul 10.45 mlm balik kejut. Kang mati keras dalam kelas tu sensorang. Sekolah atas bukit. Seram.. Walaupun aku ketua prep tak peduli dah ngantuk tido tetap tido. haha. Kebas kebas kaki nak balik dorm sampai pernah jatuh tangga. Dua dua jenis tido duduk sambil bersila. Keluar air liur basi pipi sebelah berbelang merah tak yah cakap. Ingat lagi setiap weekend kitaorang berdua hegeh hegeh pi dining berdua. Orang lain tak hendak makan ikan jaket. Kita janji perut kenyang. Dah mak bapak nak datang melawat payah. Jauh tu rawang ngan puchong.

Masa nak kawin dulu kakak aku byk tolong jugak. Aku tak de kereta dia yang tolong teman pi nilai beli barang kawin. Bagi pinjam kereta masa nak pergi kelantan. Aku langkah bendul. Bergaduh bukan tak ada.. banyak... Tapi air di cincang tetap tak kan putus kan.

Komen terakhir arwah pasal model cilik tu sampai lima enam kali dia komen. Excited suruh aku cuba bawak pia pi audition. Siap email lagi. Aku kan komen kena approve. Masa tu pertengahan bulan mac. Still dia ingat nak baca blog aku ni walaupun jarang komen. Eh 40 hari sebelum meninggal kita dah tahu kan yang kita akan pergi.

Kenangan kenangan. Yang pergi tak akan kembali.  Kita yang masih hidup kena teruskan. Nak dikenang selama 35 tahun tu terlalu banyak. Masa zaman kecik kecik. Aku ngan kakak aku tu jelah ada kat rumah. Abang kakak pertama aku sekolah asrama dah. Pasal kitaorang pergi beraya bersama sampai kg seberang. Arghhhh tak sanggup nak ingat.. Masa sekolah rendah. Pergi naik bus naik basikal. Kakak aku ni glamor juara merentas desa. Pelajar perempuan terbaik sekolah rendah agama. Adik dia idok ye. Kelas pun kelas ungu. Kelas dungu kata orang. hehe. Yerlalu banyak kenangan tak mampu nak tulis semuanya. Telah tertulis ajal kakak aku diusia 35 tahun tarikh 3april2015 hari jumaat.

Kakakku stelah semua penderitaan yang kau tanggung selama ini aku harap semoga kau tenang disana. Alfatihah.


Perlukan lori sewa untuk pindah rumah/pejabat, angkat sofa, perabut, almari, barang industri/pertanian & etc pada harga berpatutan hubungi edy 019-3508862.











01 April 2015

Dah pandai bawak basikal dua tayar

Sebenarnya aku tak pernah bertarget nak anak pandai naik basikal umur sekian sekian. Tak penting kot. Dulu iyelah kita kita ni pergi sekolah sendiri naik basikal.

Sekarang nak bagi anak naik van sekolah pun takut. Nak nak pia perempuan. Eh lelaki pun bahaya jugak zaman sekarang ni. Buatnya diculik bawak ke thailand ke jadi pengemis ke. Hishhh mohon dijauhkanlah dari benda benda macam ni.



Sofea umur dua tahun empat bulan dah pandai kayuh basikal. Lima tahun empat bulan dah reti kayuh tanpa roda tiga. Sebulan lebih lepas beli basikal baru ni. Sofea jenis yang gigih selagi tak berjaya selagi tu dia cuba.


Cabut roda tiga tu pagi, petang dah boleh bawak keliling rumah dah. Eh tak sampai sejam ajar dah pandai. Gigih selagi tak betul betul berjaya selagi tu pia nak belajar pia nak belajar sampai pandai. Gigih ngikut azidah kata mr. mama. Bawak laju rupa pelesit. Tak macam akeem.

Hakeem bulan empat ni genap empat tahun kayuh basikal pun tak reti lagi. Setiap hari kejenya menolak je lah basikal tu. Zaman sekarang rupa dah terbalik. Pempuan lagi lasak dari lelaki.

Tak pe orang orang yang tak pandai naik basikal moto ni biasanya kaya kaya. Sebab diorang naik kereta. hahaha.. Ni ayat penyedap hakikatnya mak ko geram je nengok. Penat dah ngajo tak mahu mahu juga kayuh.

Rela berlari sambil tolak basikal bila nak berlumba ngan pia. Menang pulak tu. Yang ni sungguh ngikut mak ko jugak. Nanti sekolah boleh masuk merentas desa ye keem..

Perlukan lori sewa untuk pindah rumah/pejabat, angkat sofa, perabut, almari, barang industri/pertanian & etc pada harga berpatutan hubungi edy 019-3508862.