12 September 2010

Tragedi Hari Raya ke - 2

Raya tahun ini memang tak best rasa nak balik KL cepat-cepat je..

Perut aku pulak sejak hari raya pertama lagi sudah tak sedap-sedap.
Asyik nak ke tandas-tandas aje.
Nak kata cirit birit pun bukan tapi pokoknya perut aku sakit nak buang air besar.
Malam raya pertama aku bawa sofea sampai ke tandas..
Tak sampai hati nak kejutkan mak metua..
Husband pulak masih tak balik-balik sejak keluar lewat malam itu.

Sakit perut masih berlarutan hingga hari raya kedua.
Kemuncak sakit perut adalah petang raya kedua
Aku dengan sepantas kilat melompat dari tilam untuk ke bilik air.
Tak tahan sangat dah..
Entah mana silap, walaupun bermata empat aku terpijak pinggan kuih hingga terbelah dua.
Darah mengalir laju menitik-nitik kelantai.
Kakiku terbelah..
Husband dan abang ipar sepantai kilat membawa ke HTM - Hospital Tanah Merah dan kakiku telah terkena empat jahitan.

 Abaikan kaki yang buruk dan penuh kedutan. Tumpukan pada bahagian bulatan sahaja.

Hari ini aku dah patah kaki, tak boleh jalan kemana-mana sebab tapak kaki kanan langsung tak boleh cecah bumi..

p/s : hari ini hingga raya ke - 5 ada bekwah@gulai kat rumah sedara mara.. :-(
kebulurla aku kat umah...

09 September 2010

Yeaaahh i puasa cukup tahun ni

Ramadan bakal melabuhkan tirainya kurang dari 5jam dari sekarang dan Syawal pula bakal mengambil tempat. Mari kita renungkan bagaimana agaknya amalan kita disepanjang bulan Ramadan yang mulia ini?? Adakah sempurna dan diterima. Harap-harap segala amalan kita diterima sepenuhnya oleh yang Maha Esa.


Nak recall pasal amalan terawih....

Bagi amalan terawih aku, yang aku rasakan paling sempurna adalah sewaktu tinggal diasrama selama lima tahun dulu. Tapi sekarang bila tidak lagi tinggal diasrama diikuti dengan adanya anak kecil susah betul untuk sembahyang berjemaah(alasan tu, sbnrnya malas). Tapi apa-apa pun Dia diatas sana yang berhak menilai semuanya.

Nak recall pasal amalan puasa....

Masa dulu-dulu puasa banyak yang tinggal samaada secara sengaja atau tidak. Secara sengaja tu banyaknya masa zaman kanak-kanak. Tak larat sikit aje tapi acting buat-buat tak larat tu melebih-lebih mak pun kasi buka puasa. Tapi tahun ini buat pertama kalinya aku berjaya menyempurnakan ibadah puasa genap 30 hari. Sebenarnya susah ooo bagi seorang perempuan yang sudah akal baligh nak puasa penuh. Ermmm..apa maknanya itu yea??


Apapun aku sangat bangga dengan diri aku sebab tahun 1431 hijrah adalah tahun yang pertama dalam hidup aku, aku berjaya puasa penuh.


Yeaahhh so i boleh raya tahun ni selama sebulan!!


p/s: raya nnti ada open house rumah dato' (bos husband), wajib pergi ni..

07 September 2010

Duit Raya Urgent GA


Hari ini ada terpandang $$ - 'Duit Raya Urgent GA'. 
GA ini anjuran blog tuan IKRAM.
Tarikh tutup : 6.00AM - 08/09/2010.
Maklumat lanjut just CLIK HERE.


* 3x dah join contest tak penah sekali pun menang hope kali ini ada luck...

05 September 2010

Persiapan akhir

Janji last week ngan suami this week memang tak akan ada aktiviti jalan-jalan. Duduk aje kat rumah. Last weekend dah berjalan sakan, so no more social activity again. 

Semalam misi duduk rumah berjaya dilaksanakan. Hari ini nak tak nak terpaksa keluar sebentar untuk mengambil baju raya kat rumah tailor diwangsa maju then bercadang untuk terus balik rumah selepas itu tak berjaya.

Hari ini bila dah dapat keluar kami umpama burung terlepas sangkar terterbang jugak ke Kompleks PKNS dan AEON Bukit Tinggi. Tujuan ke Kompleks PKNS adalah  untuk mencari tudung supaya dpt dipadankan dengan baju-baju yang diambil tadi. Semuanya ada tiga pasang. Wah meriah i nak sambut raya u...

 Tapi aku hampa sebab PKNS sesak dengan orang ramai, majoriti jual baju raya, tudung sangat kurang. Jadi hanya dapat beli 1 helai tudung aje jenis Pashmina untuk main baju raya.

Selepas tu kami ke AEON Bukit Tinggi dengan niat nak outer seluar jeans yang baru dibeli last weeks tapi coz my husband tak berkenan cara dia nak ambil side potongan jadi terpaksa cancel outer. 

Tempat biasa aku outer seluar adalah di Pertama Kompleks tapi kami takut nak masuk bandar KL dengar jalan jem giler. 

Macam biasa kat AEON, mak ngah sofea giler mencari kasut kerja dan berjaya menemui kasut idaman tapi malangnya size yang dimintak saiz 10 pun masih belum muat untuk disarungkan ke kaki comelnya. Hahahha kesian makngah. 

ACT. ni first time gi AEON dan tempatnya macam ok rasa seronok dan teringin nak datang lagi sebab tadi tak sempat nak ronda habis kerana kesuntukan masa. Maybe pas raya kami bercadang menyusul lagi... :)

Rasanya setakat ini aje my journey untuk persiapan raya sebab duit sudah banyak habis. Huhuhu kena tunggu pas 23hb baru boleh cerita pasal aktiviti shopping lagi.

note: Kamis pagi kami sekeluarga dijangka bertolak pulang untuk beraya di KELANTAN.

04 September 2010

Ready for Duit Raya

Hari Raya tinggal beberapa hari sahaja lagi.
Dah ready duit raya?
Since aku dah ada anak istilah memberi dan menerima kena dipractikkan.
Kalau tahun sebelum-sebelumnya bagi duit raya ala kadar aje.
This year dah ada formula tersendiri.
Tahun ini ada tiga kategori sampul berisi duit raya.

Pertama berisi RM 1, 


Kedua berisi RM 2


Ketiga berisi RM 3

Kalau duit RM 5 @ RM 10 sampul raya tak diperlukan. 
Boleh nampak besarnya nilai duit tu. Hi3...